‹ Takaisin

Apteekkari vastaa  |  25.09.2014

Nivustaipeen ihottuma

Vanha vaippoja käyttävä äitini saa nivusalueen iholle kutiavaa ihottumaa, jossa taipeen iho rikkoutuu. Mitä tehdä, kun Bepanthen tuntuu vain pahentavan asioita?

Tämä on hyödyllinen kysymys, koska vaiva on yleinen väestön ikääntymisen myötä. Vaippa aiheuttaa usein ihon hautumista ja altistumista sieni- tai hiivaihottumille. Näihin Bepanthen-voide ei sovi.

Tyypilliset oireet ovat kuvailemanne kaltaiset: iho rikkoontuu, ärsyyntyy ja kutisee. Ihottuman reuna on lähes aina punaisempi kuin keskusta. Nivussilsaan liittyy usein myös varvasvälisilsa pikkuvarpaan ja sen viereisen varpaan välissä. Molemmat saa hoidettua esimerkiksi mikonatsolivoiteella (Daktarin). Ihon pitäisi olla parempi jo viikon hoidon jälkeen, mutta hoitoa jatketaan muutama viikko. Ellei hoito vaikuta, pitää mennä lääkäriin.

Apteekkari Merja Aaltonen, Heinolan Keskusapteekki

Apteekki

APTEEKKIHAKU