‹ Takaisin

Apteekkari vastaa  |  09.12.2016

Seksihaittaa lääkkeestä?

Mieheni on käyttänyt Renitec 20 mg verenpainelääkettä jo parikymmentä vuotta. Nyt meillä on vähän seksihuolia ja epäilemme, että lääke aiheuttaa haittaa. Miehelläni ei kaikki toimi ihan niin kuin ennen. Hän ei oikein haluaisi lääkäriin. Mitä voisi tehdä itse? Voiko lääkkeen jättää välillä pois?

Seksiin liittyvät ongelmat ovat yleisiä ja niin ovat niiden syytkin. Tietyt sairaudet ja lääkkeet voivat huonontaa seksuaalista halua ja kykyä. Usein myös elämäntilanne ja parisuhteeseen liittyvät asiat vaikuttavat.

Lääkkeet ovat yksi mahdollinen häiriön aiheuttaja. Lääkkeistä ehkä eniten seksihaittoja aiheuttavat keskushermostoon vaikuttavat lääkkeet. Sydän- ja verisuonisairauksien lääkkeet ovat aika lieviä tai neutraaleja tässä suhteessa. Esimerkiksi ACE:n estäjät, joihin myös Renitec kuuluu, eivät juuri vaikuta seksuaaliseen kykyyn tai haluun. Valmiste-yhteenvedossa erektiohäiriöiden kerrotaan olevan melko harvinainen haittavaikutus.

Joskus on helppo havaita, että lääke on haitan aiheuttaja. Joskus mukana on monta tekijää ja tilanne vaikeutuu. Lääkärin kanssa yhteistyössä voidaan todennäköisesti tehdä kokeilu, jossa lääke esimerkiksi vaihdetaan toiseen ja testataan häviääkö haitta. Omin päin ei kannata kokeilla. Seuraukset voivat olla vaarallisia, jos verenpaine jää hoitamatta.

Suosittelen lääkärissä käyntiä, yksin tai yhdessä. Seksuaalisuuteen vaikuttaa niin moni asia. Joskus on niinkin, että avuksi tarvitaan erektiolääkkeitä, ja niistäkin voi keskustella lääkärin kanssa. Seksuaaliterveyteen liittyvät asiat ovat lääkäreille arkipäivää, eikä niiden esille ottamista ole tarpeen häpeillä. Kaikesta kannattaa kysyä. Apua yleensä löytyy.

Apteekkari Merja Aaltonen, Heinolan Keskusapteekki

Voit lähettää kysymyksesi apteekkarille täältä >