‹ Takaisin

Apteekkari vastaa  |  24.09.2014

Uusi annos antibioottia?

Noin 7 kuukauden ikäinen vauva pulautti muutama minuutti antibiootin annon jälkeen. Pitäisikö annos antaa uudestaan? Kyseessä on nyt muutaman päivän ajan käytössä ollut Amorion-mikstuura korvatulehdukseen.

Lapselle sattuu joskus näin, että hän oksentaa heti lääkkeen oton jälkeen. Antibioottikuurin aikana tavoitteena on, että lääkeaineen pitoisuus elimistössä on suunnilleen samanlainen koko antibioottikuurin ajan. Silloin bakteerit tuhoutuvat tehokkaimmin.

Kun vauva pulauttaa näin pian lääkkeen oton jälkeen, on varmasti silmin havaittavissa, jos lääke tulee ulos pulautuksen mukana. Silloin kannattaa antaa uusi annos.

Vauva on jo todennäköisesti parantunut ja voi hyvin. Vastaisen varalle kerron, että apteekkiin voi aina soittaa lääkeongelmissa. Epäselvissä tilanteissa, joissa farmaseutti tai proviisori ei pysty vastaamaan, hän neuvoo, mihin voi ottaa yhteyttä.

Apteekkari Merja Aaltonen, Heinolan Keskusapteekki

Apteekki

APTEEKKIHAKU