Tärkeä tiedote   |  14.03.2024  Rikkivaseliinivoidetta syyhyn hoitoon valmistavat apteekit

‹ Takaisin

  |  22.02.2016

Kuumottava perusvoide

Kriisitilanteessa pitää tietää, kuka vastaa tuotteesta.

Viime viikolla apteekeissa vedettiin myynnistä paljon käytetty perusvoide. Sen säilytysaineen arveltiin aiheuttaneen lukuisia iho-oireita. Ihotautilääkärit ryhtyivät epäilemään voidetta vakavien iho-ongelmien syyksi ja ehdottivat varotoimena tuotteen vetämistä markkinoilta.

Tuotteita palautettiin apteekkeihin takaisin ja osa asiakkaista kertoi, että tuotteen käyttö oli tuntunut ikävältä, mutta kun itse vaivakin, atooppinen ihottuma, voi aiheuttaa ihon punoitusta ja kirvelyä, ei tuotetta osannut epäillä ongelman syyksi.

Tapaus on erittäin ikävä paitsi asiakkaille myös tuotteen valmistajalle, ja yrityksen johto on pyytänyt Suomessa anteeksi niiltä, joille voide oli aiheuttanut pahoja iho-ongelmia. Asiakkaille hyvitetään apteekkeihin palautetut tuotteet.

Tällä hetkellä yrityksessä tutkitaan ongelman tarkempaa syytä. Arvailuissa on ollut, että ongelmat olisivat tulleet säilöntäaineesta, joka vaihdettiin aikaisemmin käytettyjen parabeenien tilalle. Toivottavasti syy selviää ja paljon käytetyn ja pidetyn tuotteen maine puhdistuu.

Tämä on jälleen kerran hyvä osoitus siitä kuinka herkkä asia erilaisten sairauksien ja vaivojen hoitaminen on. On äärettömän tärkeää, että apteekkien myynnissä olevat tuotteet ovat tutkittuja, laadukkaita ja turvallisia. On tärkeää, että tiedämme mistä tuotteet tulevat ja mikä yritys vastaa niistä. Vain näin toimien, tuotteen laatu voidaan varmistaa.

Terveydenhuollon ammattilaisten rooliin kuuluu myös raportoida havaitsemistaan poikkeavista tilanteista potilaidensa hoidossa. Yksi epäily ei vielä aiheuta tuotteen vetoa markkinoilta, mutta kun ilmoituksia tulee paljon, on jo syytä reagoida.

On myös tärkeää, että ongelmien ilmaantuessa meillä on tehokas sisäinen ja ulkoinen viestintäjärjestelmä, jolla saamme nopeasti apteekeille ja asiakkaille ajantasaista tietoa tilanteesta. Vain niin toimien voidaan todellisessa kriisitilanteessa välttää isoimmat vahingot.

Katariina Kalsta
proviisori, Apteekkariliitto