‹ Takaisin

Itsehoito  |  26.09.2016

5 vinkkiä, joilla selviydyt syksystä

Ruskasta ei pääse nauttimaan sängyn pohjalla sairastaessa. Syksyn saapuessa kannattaakin huomioida muutama terveyden kannalta tärkeä asia.

1. Vältä flunssa. Huolellinen käsienpesu flunssakautena on paras tapa ehkäistä tartuntoja. Jos sairastut, muista levätä. Lääkkeillä voit helpottaa oloasi. Apteekin asiantuntijoilta saat lisätietoa.

2. Nuku hyvin. Riittä­mätön uni heikentää vastustuskykyä ja altistaa sairastumisille.

3. Lähde liikkeelle. Liikunnalla on lukuisia hyviä vaikutuksia virkeyden lisääntymisestä koko elimistön hyvinvointiin.

4. Varmista D-vitamiinin saanti. Lapsille, nuorille, yli 75-vuotiaille, raskaana oleville ja imettäville suositel­laan D-vitamiinilisää ympäri vuoden. Muille D-vitamiinilisää suositellaan lokakuun alusta maaliskuun loppuun, jos ravinnosta saatava määrä ei riitä.

5. Suojaa itsesi ja lähei­sesi kausi-influenssalta. Kausi-influenssarokote ei ehkäise tavallista flunssaa, mutta se antaa tärkeän suojan kausi-influenssaa vastaan. Erityisesti vanhuksilla ja pienillä lapsilla sekä tiettyjä pitkä­aikaissairauksia sairastavilla influenssa voi aiheuttaa vakavan jälkitaudin.

teksti Tiina Kuosa, kuva iStockphoto

Julkaistu Terveydeksi! 3/2016