‹ Takaisin

Itsehoito  |  09.12.2014

5 vinkkiä liikuntavamman hoitoon

Jos nivel nyrjähtää, lihas revähtää tai tulee ruhjevamma, neljä Koota on hyvä pitää mielessä: kompressio, kohoasento, kylmä ja koti.

1 Kompressio eli puristus tarkoittaa, että vammakohtaa pitää puristaa heti käsin tai joustavalla siteellä. Jollei tämä onnistu, pyydä jotakuta toista tekemään se. Puristaminen hillitsee turvotusta, joka syntyy, kun kudoksissa solujen välitilaan alkaa kertyä nestettä.

2 Myös kohoasento vähentää turvotuksen syntyä. Jos mahdollista, vaurioitunut raaja nostetaan sydäntä ylemmäs.

3 Kylmähoitona voi käyttää pakastepussia, lunta muovipussissa tai apteekista hankittavaa kylmäpakkausta. Ihon suojaksi aina tukiside tai pyyhe, ettei iho palellu.

4 Anna kylmän vaikuttaa raaja koholla noin 10–20 minuuttia. Laita sen jälkeen pelkkä paineside. Pidä raajaa seuraavien 2–3 vuorokauden aikana mahdollisimman paljon kohoasennossa ja jatka kylmähoitoa useita kertoja päivässä. Pidä vamma-alueella tukevaa, mutta joustavaa sidettä. Varmista riittävä verenkierto: raajan normaali väri ja tunto säilyvät. Kotihoitoon on hyvä hankkia monikäyttöinen kylmäpakkaus, jota säilytetään pakastimessa tai jääkaapissa.

5 Kysy apteekista apua itsehoitoon, kuten kylmäpakkauksia, tukia ja neuvoja kivunhoitoon. Kotihoidossa vammakohdan annetaan levätä kunnolla. Liikuntaharjoittelusta on syytä pitää noin 3–7 päivän pituinen tauko. Sitten aloitetaan taas harjoittelu varovasti. Jos vammakohta on kovin kipeä ja turvonnut eikä kestä painoa, hakeudu lääkäriin.

Lähimmän apteekin löydät osoitteesta apteekki.fi

Teksti Ilpo Salonen, kuva Shutterstock

Julkaistu Terveydeksi! 4/2014

Apteekki

APTEEKKIHAKU