Tärkeä tiedote   |  14.03.2024  Rikkivaseliinivoidetta syyhyn hoitoon valmistavat apteekit

‹ Takaisin

Lääketietoa  |  26.03.2020   |  TARU VANHALA   |  ISTOCKPHOTO

Apteekit eivät tee puhelinmyyntiä

Suomen Apteekki -markkinointinimeä käyttävällä puhelinmyyntiyrityksellä ei ole mitään tekemistä luotettavan, valvotun apteekkitoiminnan kanssa.

Suomen Apteekki -markkinointi­nimeä käyttävä puhelinmyyntiyritys on jo usean vuoden ajan markkinoinut ja myynyt kuluttajille vitamiineja ja lisäravinteita. Kyseinen yritys käyttää tietoisesti hyväkseen suomalaisten vahvaa luottamusta apteekkeihin. Toiminnalla ei ole mitään tekemistä laillisen, valvotun apteekkitoiminnan kanssa. Suomalaiset apteekit eivät tee puhelinmyyntiä.

Monille asiakkaille on jäänyt mielikuva, että myyntipuhelu on tullut lähiapteekista. Muutamat ovat väärinkäsityksissään tulleet jopa maksamaan tuotteiden laskuja apteekkeihin.

Puhelinmyynti on laillinen markkinointikeino, mutta valitettavan usein alaa velvoittavaa lainsäädäntöä ei täysin noudateta. Kyseenalaisesti toimivat yritykset heikentävät kuluttajien luottamusta puhelinmyyntiin. Provisiopalkkaisella alalla tyypillisesti keskitytään korostamaan myytävän hyödykkeen erinomaisuutta ja jätetään usein kuluttajan kannalta oleellisia tietoja kertomatta. Hyvä nyrkkisääntö on, että jos tarjous kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se todennäköisesti ei ole totta.

Myös ihmisten kiltteyttä ja hyväuskoisuutta käytetään surutta hyväksi puhelinmyynnissä. Liiallinen kohteliaisuus onkin turhaa. Jos et ole kiinnostunut myytävästä tuotteesta tai palvelusta, kieltäydy tarjouksesta napakasti. Aggressiivista ja häiritsevää puhelinmyyntiä harrastavaa yritystä voi suoraan kieltää ottamasta yhteyttä jatkossa.
Kuluttaja voi myös estää itseensä kohdistuvan puhelinmarkkinoinnin ilmoittamalla puhelinliittymänsä Suomen Asiakkuusmarkkinoinnin ylläpitämään kieltorekisteristeriin osoitteessa www.asml.fi.

Puhelinmyyntiä on vaikea valvoa tehokkaasti ja kattavasti ilman kuluttajilta saatavaa tietoa. Kuluttajan tulisikin aina olla yhtey­dessä kuluttajaviranomaisiin, jos kokee markkinoinnin rikkovan kuluttajansuojaa. Ilmoituksen kuluttaja-asiamiehelle voi tehdä osoitteessa www.kkv.fi tai puhelimitse numerossa 029 505 3050.

Kuluttaja-asiamies kielsi vuonna 2017 Suomen Apteekkia käyttämästä apteekki-sanaa puhelinmyynnissään, ellei puhelussa selvästi kerrota, että kyse ei ole apteekkiluvan saaneen yrityksen markkinoinnista. Kiellon tehosteeksi määrättiin 100 000 euron uhkasakko. Kiellosta huolimatta yritys on jatkanut harhaanjohtavaa markkinointiaan, ja kuluttaja-asiamies päätyi vaatimaan sakkoa maksuun viime vuoden marraskuussa.

Apteekki

APTEEKKIHAKU