‹ Takaisin

Lääketietoa  |  27.02.2016

Reseptit haltuun

Valtaosa resepteistä kirjoitetaan jo sähköisesti. Vuonna 2017 paperireseptiä voidaan käyttää enää poikkeustapauksissa.

1. Lääkäri tallentaa määräämänsä sähköisen reseptin valta-kunnalliseen reseptitietokantaan. Reseptikeskuksen tietojen perusteella mikä tahansa apteekki voi toimittaa lääkkeet missä päin Suomea tahansa.

2. Ota apteekkiin mukaan potilasohje tai esimerkiksi Kela-kortti. Potilasohjenopeuttaa asiointiasi. Jos sinulla ei ole mukana potilasohjetta, saat lääkkeesi myös näyttämällä esimerkiksi Kela-kortin. Pelkkä Kela-kortti ei kuitenkaan riitä, jos olet kieltänyt reseptien näkymisen terveydenhuollon toimijoille ja apteekeille. Tällöin tarvitset aina potilasohjeen.

3. Omia reseptitietojasi voit tarkastella Omakanta-nettipalvelun kautta. Pääset kirjautumaan palveluun pankkitunnuksillasi osoitteessa www.omakanta.fi. Omakannasta löytyy tieto sinulle määrätyistä lääkkeistä, reseptien voimassaoloajoista ja siitä, paljonko resepteissä on vielä toimittamattomia lääkkeitä. Palvelussa on myös potilastiedon arkisto, josta voit tarkastella omia Omakantaan tallennettuja potilastietojasi.

4. Omakannan kautta voit uusia sähköisen reseptin lähettämällä siitä uusimispyynnön. Myös apteekkien kautta voi edelleen lähettää uusimispyynnön sähköisestä reseptistä.

5. Sähköinen resepti ei edellytä omaa tietokonetta tai tietokoneenkäyttötaitoja. Apteekki auttaa aina reseptiasioissa. Tarvitset apteekkiin mukaasi vain Kela-kortin ja/tai lääkäriltä saamasi potilasohjeen.

Teksti Tiina Kuosa, kuva iStockphoto

Julkaistu Terveydeksi! 1/2016