‹ Takaisin

Ravitsemus ja liikunta  |  22.09.2017

Foolihappo ja muut odottajan ravintolisät

Raskautta suunnittelevan kannattaa huomioida tärkeiden ravintoaineiden tarve jo ennen ehkäisyn poisjättämistä. Sikiön kehitykseen vaikuttavien ravintoaineiden saannin voi varmistaa esimerkiksi raskausajan monivitamiinivalmisteilla.

  1. Foolihappolisän käyttö tulisi aloittaa jo kaksi kuukautta ennen ehkäisyn lopettamista ja jatkaa 12. raskausviikolle. Suositeltu annos on 0,4 milligrammaa päivässä. Riittävä foolihapon saanti vähentää sikiön synnynnäisten epämuodostumien vaaraa, erityisesti vakavia hermostoputken sulkeutumishäiriöitä.
  2. B12-vitamiinilisää suositellaan odottaville vegaaneille. Sikiön hermoston kehittymiseen vaikuttavan B12-vitamiinin tarve on 2 mikrogrammaa päivässä.
  3. D-vitamiinin saantisuositus raskauden aikana on 10 mikrogrammaa vuorokaudessa.
  4. Osalla suomalaisista on lievää jodinpuutosta, sillä jodipitoisen suolan käyttö on vähentynyt. Ellei jodia saa riittävästi ruoasta, raskauden aikana suositellaan 150 mikrogramman jodilisää. Jodin saannin arvioi¬minen voi olla hankalaa, joten asiasta kannattaa keskustella neuvolassa. Jodin puute voi haitata sikiön älyllistä kehitystä ja kilpirauhasen toimintaa.
  5. Raskauden alussa tulisi olla noin 500 milligramman rautavarastot. Raudan tarve lisääntyy yleensä 12. raskausviikon jälkeen sikiön kasvaessa. Tarvittava rautalisän määrä on yksilöllinen ja selviää neuvolassa verikokeista.


Teksti Elina Aaltonen kuva iStockphoto
Lähteet HUS ja Valtion ravitsemusneuvottelukunta

Julkaistu Terveydeksi! 3/2017