‹ Takaisin

Ravitsemus ja liikunta  |  18.12.2019   |  Jorma Marstio/Otavamedia

Lämmittävä punajuuri-tattarivuoka

Punajuuren ja vuohenjuuston taivaallinen yhdistelmä on monelle tuttu, mutta oletko kokeillut punajuurta ja terveellistä tattaria yhdessä? Gluteenittomaan punajuuri-tattarivuokaan voi lisätä myös paistettuja sieniä.

6 annosta, 80 min.

Liuota kasvisliemikuutio kuumaan veteen kattilassa. Lisää tattarisuurimot ja keitä 20 minuuttia. Keittämisen aikana kuori punajuuret ja raasta ne karkeaksi raasteeksi. Silppua sienet ja sipuli, paista ne öljyssä ja mausta suolalla.

Valuta tattari siivilässä, säästä noin 1 desilitra kasvislientä. Voitele uunivuoka ja sekoita kaikki ainekset vuoassa. Kostuta kasvisliemellä. Ruoka valmistuu 200-asteisessa uunissa 60 minuutissa. Tarjoa ruisleivän kanssa.

Annos

303 kcal
hiilihydraatteja 30 g
proteiinia 12 g
rasvaa 13 g
kuitua 6 g

Punajuuri tekee hyvää

Punajuuri kuuluu juurikkaisiin, jotka sisältävät runsaasti kuituja, kivennäisaineita ja vitamiineista muun muassa folaattia. Juurikkaat ovat ruokaisia ja auttavat siten painonhallinnassa. Punajuurten väitetään edistävän terveyttä monin tavoin, muun muassa parantamalla verenkiertoa, alentamalla verenpainetta ja vähentämällä väsymystä. Alle 1-vuotiaille lapsille punajuurta ei suositella, sillä se kerää maaperästä nitraatteja.

Resepti: Otavamedia
Lähde: Kotimaiset kasvikset ry

Julkaistu Terveydeksi! 4/2019

Apteekki

APTEEKKIHAKU