‹ Takaisin

Tietoa kumppaneilta  |  22.07.2020   |  TARU VANHALA   |  INGIMAGE

Huoli keuhkoista

Miten erottaa infektio keuhkosairauden pahenemisvaiheesta? Onko terveysasemalla turvallista käydä? Koronavirus herättää kysymyksiä. Maksuton Keuhkohuoli-tukilinja tarjoaa keskusteluapua keuhkosairaille.

”Keuhkot eivät ole enää entisellään”, ”Näin korona tappaa”, huutavat iltapäivälehtien otsikot. Ei päivää ilman koronauutista. Hengityssairauksista kärsivät ovat eläneet pelossa viime kuukaudet. Monet ovat jääneet eristyksessä yksin kysymystensä ja ahdistuksensa kanssa.

Keuhkohuoli-tukilinja on koronavirukseen ja keuhkoterveyteen liittyvä maksuton puhelin-, chat- ja verkkopalvelu, jossa terveydenhuollon ammattilaiset vastaavat keuhkosairaudestaan huolestuneiden kysymyksiin ja tarjoavat keskusteluapua.

Tarve tukilinjan perustamiseen heräsi jo epidemian alkumetreillä. Viralliset neuvontapuhelimet tarjosivat käytännön ohjeita, mutta eivät keskusteluapua.

– Ensimmäisten viikkojen yhteydenotot ovat osoittaneet, että uusi palvelu on löydetty. Kevät oli monille henkisesti erittäin raskas. Oma hyvinvointi, eristäytymisestä johtuva yksinäisyys, ahdistus ja kuolemanpelkokin ovat nousseet esiin keskusteluissa, kertoo hankevastaava Päivi Pyykkölä Filhasta.

Useat keuhkosairaat ovat kevään mittaan jättäneet seurantakäyntejä välistä tartunnan pelossa. Toiset ovat vastaavasti halutessaan saaneet ajan vasta kuukausien päähän. Omasta kunnosta huolta pitäminen ja liikunta ovat myös jääneet vähemmälle koronaeristyksen aikana.

– Monilla keuhkosairauden hoitotasapaino on jäänyt oman onnensa nojaan.

Huonossa hoitotasapainossa oleva keuhkosairaus lisää vakavan koronavirusinfektion vaaraa.

– Nyt on aika varmistaa, että keuhkosairauden omahoitoon ja hoitotasapainoon liittyvät asiat, kuten lääkitys, ovat ajan tasalla, mikä on tärkeä osa infektioilta suojautumista, Pyykkölä kannustaa.

Toinen aalto pelottaa

Kesäkuun puolivälissä avautunut maksuton tukilinja on avoinna arkisin kello 13 – 17. Palveluun voi keuhkosairauksia potevien lisäksi soittaa myös läheisiensä keuhkoterveydestä korona-aikana huolta kantavat ihmiset.

– Tyypillinen soittaja on keski-iän ylittänyt henkilö, joka itse kärsii keuhkosairaudesta. Jonkin verran yhteydenottoja on tullut myös huolestuneilta omaisilta.

Vaikka keuhkosairauden vaikeusaste vaikuttaa koronavirusinfektion vaikeuteen, ikä on merkittävin riskitekijä: tähän mennessä vakavampia tapauksia on havaittu eniten yli 70-vuotiailla. Heille kevät on ollut erityisen rankka ikäryhmään kohdistuneiden rajoitusten vuoksi.

– Iäkkäille pitkään eristyksissä olleille soittajille on selvästi ollut todella tärkeää voida puhua jonkun kanssa kiireettömästi mieltä painavista terveysasioista ja pohtia niitä ammattilaisen kanssa, Pyykkölä kertoo.

Tällä hetkellä eletään suvantovaihetta tartuntojen osalta ja monet keuhkosairaatkin haluavat jo jättää kevään poikkeusajan tuomat rajoitukset ja huolet taka-alalle. Tukilinjan yhteydenotoissa kysellään voiko osallistua sukujuhliin ja palata harrastusten pariin. Moni pohtii kuitenkin jo koronaepidemian mahdollista toista aaltoa ja muita syksyn infektioita.

– Koulujen alkaminen, töihin palaaminen loman ja etätyöjakson jälkeen, sekä julkisissa kulkuneuvoissa liikkuminen stressaa monia, Pyykkölä kuvailee.

Torstaisin chattaillaan

Tukipuhelimen lisäksi Keuhkohuoli järjestää kerran viikossa ryhmächatin verkossa. Tekstimuotoisessa keskustelufoorumissa voi jakaa ajatuksia ja kokemuksia koronakeväästä muiden ryhmäläisten kanssa Keuhkohuoli-tukilinjan ammattihenkilön johdolla. Keuhkohuoli-chat on auki torstaisin kello 10-12. Tapaamisissa on joka viikko oma ajankohtainen teemansa, jolla virittäydytään keskusteluun.

– Tällä viikolla pohditaan miten jokainen voi itse vaikuttaa omaan hengitykseensä ja rentoutumiseensa. Ensi viikolla keskustellaan kunnosta ja liikunnasta, Pyykkölä kuvailee.

Sekä Keuhkohuoli-chatissa että -tukilinjalla voi keskustella nimettömästi ja luottamuksellisesti. Puheluissa ei oteta kantaa yksittäisen sairauden hoitoon. Näissä tapauksissa tulee ottaa yhteyttä oman alueen terveydenhuoltoon.

Suomenkielinen palvelu on avoinna ma-pe kello 13–17 numerossa 0800 390 310. Somalinkieliseen palveluun on mahdollisuus kerran viikossa tiistaisin kello 14–16 numerossa 0800 390 311. Chat on avoinna torstaisin kello 10–12 Tukinetissä.

Keuhkohuoli-tukilinja on Filhan määräaikainen hanke ajalla 15.6.– 11.12.2020. Filha toteuttaa hanketta yhteistyössä Hengitysliiton ja Apteekkariliiton kanssa. Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA) osallistuu hankkeen rahoittamiseen.

    

Apteekki

APTEEKKIHAKU