‹ Takaisin

  |  13.06.2019   |  EMMI PUUMALAINEN

Apteekkiasiointi toisen puolesta helpottuu

Apteekkiasioinnissa on otettu käyttöön sähköinen valtakirja, jolla voi valtuuttaa toisen henkilön asioimaan puolestaan. Uudistus on käytössä kaikissa Suomen apteekeissa ja se helpottaa erityisesti lapsen tai omaisen puolesta asioivia.

,

Apteekin asiakkaat voivat nyt entistä helpommin valtuuttaa toisen henkilön asioimaan puolestaan antamalla sähköisen valtakirjan. Uudistuksen myötä toisen puolesta asioivan on helppo pistäytyä mihin tahansa apteekkiin vaikka kauppareissun yhteydessä. Erityisesti sähköinen valtuus helpottaa niitä ihmisiä, joilla on sairauden tai muun syyn takia hankaluuksia asioida itse apteekissa. Apteekeissa sähköinen valtuus ei korvaa nykyisiä toimintamalleja, vaan tulee niiden rinnalle uutena vaihtoehtona.


– Sähköiset palvelut täydentävät luontevasti apteekkipalvelua. Kun olet antanut sähköisen valtuuden, puolestasi asioiva henkilö ei tarvitse Kela-korttiasi tai potilasohjettasi apteekissa käydessään. Riittää, että hän todistaa oman henkilöllisyytensä, kertoo asioivansa puolestasi ja antaa henkilötunnuksesi, Apteekkariliiton hankepäällikkö Iiro Salonen kertoo.


Apteekit hyödyntävät ensimmäisenä Suomessa sähköistä valtuutta kivijalka-asioinnissa. Verkkoapteekeissa tapahtuvaan asiointiin sähköisen valtuuden käyttö laajenee loppuvuodesta alkaen.

Apua huoltajalle lapsen lääkkeiden hakemiseen


Sähköisen valtuuden käyttöönoton myötä myös huoltajat pystyvät entistä kätevämmin hoitamaan lapsensa asioita, kun huoltajuustiedot tulevat apteekissa näkyviin automaattisesti väestötietojärjestelmästä. Apteekissa on vain tiedettävä lapsen henkilötunnus.


– Huoltajuustietojen tarkistamisen mahdollisuus helpottaa esimerkiksi tilanteessa, jossa lapsen Kela-kortti sattuu olemaan puolison lompakossa. Nyt lapsen lääkkeiden hakemiseen riittää, että huoltajalla on mukana oma henkilöllisyystodistus, Salonen huomioi.

Miten annan valtuuden?


Voit antaa sähköisen valtuuden Väestörekisterikeskuksen ylläpitämässä Suomi.fi-verkkopalvelussa kirjautumalla palveluun omilla pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai henkilökortin kansalaisvarmenteella.


Toisen valtuuttamiseen tarvitset hänen nimensä ja henkilötunnuksensa. Valtuus on voimassa kaikissa apteekeissa valitsemasi ajanjakson, korkeintaan 25 vuotta. Valtuuksia voivat antaa vain täysi-ikäiset henkilöt.

Miten pystyn asioimaan sähköisellä valtuudella toisen puolesta?

Kun asioit valtuutettuna toisen henkilön puolesta, tarvitset hänen henkilötunnuksensa. Henkilöllisyytesi tarkistetaan passista, henkilökortista tai ajokortista. Kela-kortti ei siis riitä henkilöllisyyden osoittamiseen. Voimassaolevan valtuuden myötä apteekki saa käyttöönsä kaikki asioinnissa tarvittavat tiedot reseptikeskuksesta ja Kelasta.

Apteekit eivät asiaa tarkistaessaan saa tietoonsa syytä, miksi sähköinen valtuus ei joissain tilanteissa olekaan voimassa. Suomi.fi-palvelun mukaan asiointioikeutta ei ole, jos lapsella tai toisella huoltajalla on turvakielto tai huollonjaosta on muita kuin asumiseen liittyviä sopimuksia tai määräyksiä. Huostaanottotapauksissa asiointioikeutta ei myöskään ole. Jos kohtaat puolesta-asioinnissa ongelmia, ota yhteyttä Kansalaisneuvontaan.

Vanhat toimintatavat pysyvät edelleen rinnalla


Toisen puolesta voit jatkossakin noutaa reseptilääkkeitä myös ilman sähköistä valtuutta. Tällöin on oltava mukanaan potilaan Kela-kortti tai potilasohje.
Sähköinen valtuus antaa kuitenkin laajemmat oikeudet, jolloin valtuutettu pystyy esimerkiksi pyytämään reseptin uusintaa tai mitätöintiä sekä saamaan resepteistä yhteenvedon. Se on myös voimassa kaikissa apteekeissa, toisin kuin paperinen valtakirja.


– Kannattaa lähteä tutustumaan, voisiko sähköinen valtuus helpottaa apteekkiasiointiasi. Apteekeissa autetaan mielellään, jos jokin askarruttaa. Lisätietoja löydät myös Suomi.fi-palvelusta, Salonen muistuttaa.


Tulevaisuudessa viranomaiset pyrkivät mahdollistamaan, että valtuus olisi mahdollista antaa myös virkailijan avustamana asiointipisteessä, tämä edellyttää kuitenkin muutoksia lainsäädäntöön.

Katso video aiheesta:

Lisätietoja
Väestörekisterikeskuksen Suomi.fi -palvelu, https://www.suomi.fi/valtuudet
Kansalaisneuvonta, www.kansalaisneuvonta.fi, p. 0295 000 (avoinna ma-pe 8-21, la 9-15)
Etsi lähin apteekki:
www.apteekki.fi