Tärkeä tiedote   |  09.01.2018  Jäitkö ilman migreenilääkettä? Toimi silloin näin!

‹ Takaisin

08.12.2017

Fysioterapeutin vinkit – näin lisäät vaivihkaa arkiliikuntaa

Liiku työmatkat, hylkää hissi tai treenaa television ääressä.

,
  1. Liiku työmatkat. Kulje työmatkat kävellen, pyöräillen tai juosten. Jos koko matkan kulkeminen jalan tuntuu liian isolta harppaukselta, ota tavaksi jäädä pari pysäkkiä aikaisemmin bussista ja kävele loppumatka. Jo puolen tunnin kävely päivittäin tuo lisää liikettä arkeen.

  2. Hylkää hissi, valitse portaat. Kunto kohoaa pienin askelin – jos haluat lisää haastetta, loiki portaat ylös.

  3. Treenaa Töllön ääressä. Ota lihaskuntoliikkeet osaksi päiväsi rutiineja. Jos tapanasi on katsoa iltauutiset, kokeile tehdä samalla esimerkiksi kyykkyjä tai vatsalihasliikkeitä.

  4. Harjoittele hampaita pestessä. Hyödynnä arkiset hetket, joihin voit lisätä liikuntaa – hampaat voi pestä vaikka kyykäten tai yhdellä jalalla seisten. Yhdellä jalalla seisominen harjoittaa tasapainoa ja keskivartalon lihaksia.

  5. Pidä lyhyitä verryttelytaukoja pitkin päivää. Minuutin tauko ei syö työaikaa ja virkistää sekä kehoa että pääkoppaa. Kokeile esimerkiksi kyykkyjä tai hartioiden ja käsien pyörittelyä.

Asiantuntijana fysioterapeutti Joni Järvi, Terveystalo