‹ Takaisin

22.11.2017

Iäkkäiden kaatumisten ehkäisyyn on monia keinoja – liikunta yksi parhaista

Kaatumisista aiheutuvia luunmurtumia voidaan ehkäistä luukatoa hillitsevillä lääkityksillä sekä huolehtimalla kalsiumin ja D-vitamiinin saannista.

,

Liikunta ja siihen yhdistetyt muut toimet ovat tuoreen tutkimuskatsauksen perusteella tehokkaita keinoja vähentää iäkkäiden kaatumisia.

Keinot olisi kuitenkin hyvä valita potilaskohtaisesti, tutkijat kirjoittavat.

Yhdysvaltojen lääkäriliiton JAMA-lehdessä julkaistut tulokset perustuvat 54 satunnaistetun ja lumekontrolloidun tutkimuksen aineistoihin ja 42 000 potilaan tietoihin.

Tutkimuksissa erilaisia kaatumisten ehkäisyyn tähtääviä keinoja verrattiin tavalliseen hoitoon.

Analyysin perusteella liikunta kuten ohjattu jumppa tai Taiji-harjoittelu ehkäisee kaatumisia jo yksistään, mutta vielä suurempi ehkäisyteho saadaan, jos lisäksi potilaalle tehdään esimerkiksi näkötarkastus ja hänen elinympäristönsä kartoitetaan.

Kaatumisista aiheutuvia luunmurtumia, jotka voivat johtaa iäkkäillä liikuntakyvyn pysyvään heikkenemiseen, voidaan ehkäistä luukatoa hillitsevillä lääkityksillä sekä huolehtimalla kalsiumin ja D-vitamiinin saannista.

Kaikille iäkkäille liikunta ei välttämättä sovi ja osalla parantunut liikuntakyky voi jopa lisätä kaatuilua.

Tämän vuoksi tutkijat eivät suosita yhtä keinoa kaikille potilaille, vaan kehottavat lääkäreitä miettimään jokaisen potilaan kohdalla erikseen hänelle parhaiten sopivat keinot.

65 vuotta täyttäneistä 30–40 % kaatuu ainakin kerran vuodessa ja 80 vuotta täyttäneistä ja laitoshoidossa asuvista joka toinen.

Noin joka kymmenes kaatumisista johtaa lonkkamurtumaan tai muuhun vakavaan vammaan, mutta lievemmät loukkaantumiset ovat yleisempiä.

Kaatumisille altistavat muun muassa monet sairaudet, lihaskunnon, aistien ja tasapainon heikkeneminen ja jotkin lääkitykset.

UUTISPALVELU DUODECIM

Kuva: Ingimage