‹ Takaisin

02.06.2017

Lisää näyttöä tulehduskipulääkkeisiin liittyvästä sydäninfarktiriskistä

Haittojen pienentämiseksi lääkeannokset olisi hyvä aina pitää mahdollisimman pieninä ja lääkitys mahdollisimman lyhyenä.

,

Tuoreen tutkimuksen mukaan kaikki perinteiset NSAID-tulehduskipulääkkeet voivat suurentaa niitä käyttävien riskiä sairastua sydäninfarktiin.

Havainto vahvistaa jo aiemmissa tutkimuksissa kertynyttä näyttöä tulehduskipulääkkeisiin liittyvistä sydänriskeistä.

Tulokset perustuvat meta-analyysiin lähes 450 000 potilaan terveystiedoista, ja niiden perusteella akuutti sydäninfarktiriski havaitaan tulehduskipulääkkeitä käyttävillä jo viikon kuurin jälkeen.

Korkeimmat riskit olivat potilailla, joiden lääkeannokset olivat suuria ja kuuri kesti 8–30 päivää. Yhteydet koskivat ibuprofeenia, diklofenaakkia, naprokseenia, rofekoksibia ja selekoksibia. Potilaista 61 000 sairastui sydäninfarktiin.

Havaitut riskit eivät välttämättä ole yksilötasolla kovin suuria, mutta aiempien tutkimusten perusteella joka vuosi tuhannesta säännöllisesti tulehduskipulääkkeitä käyttävästä arviolta kolme saa lääkityksensä takia sydäninfarktin.

Noin miljoona suomalaista käyttää vuosittain reseptillä määrättyjä tulehduskipulääkkeitä.

Tulehduskipulääkkeiden haittojen pienentämiseksi lääkeannokset olisi hyvä aina pitää mahdollisimman pieninä ja lääkitys mahdollisimman lyhyenä etenkin, jos potilas sairastaa sydän- ja verisuonitauteja tai hänellä on runsaasti niiden riskitekijöitä.

Infarktivaaran lisäksi pitkäaikainen tulehduskipulääkitys voi altistaa mahahaavoille.

Tutkimus julkaistiin British Medical Journalissa.

UUTISPALVELU DUODECIM