‹ Takaisin

31.08.2018

Kaurapuuro ja ruisleipä voivat ehkäistä diabetesta

Runsaasti täysjyväviljoja ja viljakuituja käyttävät voivat säästyä aikuistyypin diabetekselta muita todennäköisemmin, tanskalaistutkimus osoittaa. Todennäköisimmin vaikutus johtuu täysjyväviljojen sisältämistä ravintokuiduista.

,

Tutkijat hyödynsivät runsaan 55 000 tanskalaisen ruokavalio- ja terveystietoja viidentoista vuoden ajalta. Niiden perusteella päivittäinen täysjyväviljojen käyttö liittyi sitä pienempään diabetesriskiin mitä enemmän niitä söi. Riski pieneni 7–11 prosenttia jokaista päivittäistä 16 gramman täysjyvävilja-annosta kohden. Tämä vastaa noin puolikasta ruisleipäviipaletta.

Yksittäisistä ruokatuotteista esiin nousivat täysjyväleivät ja varsinkin täysjyväruisleipä sekä kaurapuuro ja mysli. Nämä yhteydet havaittiin sekä miehillä että naisilla.

Lähde: Uutispalvelu Duodecim
Kuva: Pexels

Julkaistu: Terveydeksi! 3/2018