‹ Takaisin

Apteekkari vastaa  |  13.09.2021   |  PETTERI HENRIKSSON

Miksi apteekissa hidastellaan korona-aikana?

Koronan myötä apteekkiasiointi on muuttunut hankalaksi. Lasiseinät reseptitoimituksessa heikentävät kuuluvuutta ja tuntuu, että henkilökunta kuluttaa reseptieni kanssa mahdollisimman paljon aikaa, vaikka asiat pitäisi hoitaa nopeasti. Miksi näin?

"Apteekki on välttämättömyyspalvelu, joka on ollut auki koko korona-ajan. Olemme parhaamme mukaan tehneet monia tartuntavaaraa vähentäviä toimia, jotta apteekkiasiointi olisi mahdollisimman turvallista kaikille. Viranomaiset ovat myös edellyttäneet osaa toimista keväästä 2021 lähtien.

Lähes kaikki apteekit ovat asentaneet palvelutiskeilleen lasi- tai muovisuojat. Näillä pyritään ehkäisemään tartuntoja lasin molemmin puolin. Asiakkaiden suojaamisen ohella apteekilla on työnantajana velvollisuus myös huolehtia työntekijöidensä terveydestä. Suoja­seinät valitettavasti hieman heikentävät kuuluvuutta, mutta useimmiten eivät oleellisesti.

Reseptintoimitus ei ole täysin automaattinen toimenpide. Joskus aikaa vie reseptissä olevien epäselvyyksien ratkominen. Meillä on lakisääteinen velvollisuus selvittää virheellinen annostus tai puutteellinen käyttöohje ennen kuin lääkkeen voi luovuttaa asiakkaalle.

Myös lääkeneuvonta ja lääkkeen turvallisen käytön varmistaminen ottaa oman aikansa. Lähdemme siitä, että lääkitysturvallisuudesta ei tingitä pandemiankaan aikana."

Apteekkari Petteri Henriksson, Karjaan apteekki

Mitä haluaisit kysyä apteekkarilta?
Lähetä kysymyksesi palstalle täältä>

Apteekki

APTEEKKIHAKU