Tärkeä tiedote   |  14.03.2024  Rikkivaseliinivoidetta syyhyn hoitoon valmistavat apteekit

‹ Takaisin

Apteekkari vastaa  |  16.03.2020

Miksi apteekkituotteilla ei ole vaihto- tai palautusoikeutta?

Apteekin kuitissa luki, että lääkkeillä ei ole vaihto- eikä palautusoikeutta. Onko tämä laillista? Eikö apteekki loukkaa kuluttajan oikeuksia?

Lääkkeiden toimitusketju varmistaa sen, että apteekin asiakas saa laadultaan moitteetonta lääkettä. Lääkkeet valmistetaan, säilytetään, kuljetetaan ja toimitetaan valvotusti. Toimitusketju päättyy apteekin tiskille. Jos lääke on ollut asiakkaan hallussa, apteekki ei voi ottaa sitä takaisin myytäväksi toiselle asiakkaalle.

Tästä syystä lääkkeillä ei ole vaihto- eikä palautus­oikeutta. Toisin kuin yleisesti luullaan vapaa vaihto- ja palautusoikeus ei kuulu kuluttajan oikeuksiin.

Vuonna 2019 käyttöön otetun lääkevarmennusjärjestelmän myötä jokainen reseptilääkepakkaus on yksilöllisesti koodattu, eikä sitä ole edes mahdollista toimittaa useaan kertaan.

Suosittelen lämpimästi, että keskustelette apteekin ammattilaisen kanssa ja varmistatte lääkkeen sopivuuden asioidessanne apteekissa. Oikea valmiste ei välttämättä ole se, jota olette nähnyt mainostettavan tai se, jota ystävänne on joskus maininnut käyttäneensä. Tilanteen kartoitus apteekissa ei vie montaa minuuttia mutta varmistaa valintanne.

Apteekkari Petteri Henriksson, Karjaan apteekki

Mitä haluaisit kysyä apteekkarilta?
Lähetä kysymyksesi palstalle täällä.

Apteekki

APTEEKKIHAKU