‹ Takaisin

Apteekkari vastaa  |  22.09.2017

Miten mielialalääke sitalopraami vaikuttaa vatsaan?

Luin juuri Terveydeksi!-lehdestä 1/17 lukijan kysymyksen sitalopraamin ja ibuprofeenin yhteisvaikutuksesta. Jäin miettimään, miten sitalopraami yksinään vaikuttaa ruoansulatuskanavan suojamekanismeihin. Olen syönyt jo kymmenen vuotta sitalopraamia, viimeisimmät kaksi vuotta 40 milligrammaa päivässä. Onko olemassa vastaavaa lääkettä, joka ei vaurioita suolistoa? Olen myös lukenut, että väsymysoireyhtymä liittyy suoliston ongelmiin. Sairastan psoriasista. Kipulääkkeenä minulla on tarvittaessa

Pelkän sitalopraamin aiheuttamat ruoansulatuskanavan haitat ovat vähäiset eikä niistä kannata huolestua. Jos käyttää sitalopraamin lisäksi tulehduskipulääkkeitä tai kortisonia, haittavaikutuksen riski moninkertaistuu. Tästä yhteisvaikutuksesta kannattaa olla tietoinen.

Teidän tilanteenne on hyvä. Hoidossanne riski on otettu huomioon, kun kipulääkkeeksi on valittu parasetamoli, joka ei kuulu tulehduskipulääkkeiden ryhmään. Parasetamoli ei altista ruuansulatuskanavan haittavaikutuksille.

Apteekkari Merja Aaltonen, Heinolan Keskusapteekki

Voit lähettää kysymyksesi apteekkarille täältä >