Tärkeä tiedote   |  14.03.2024  Rikkivaseliinivoidetta syyhyn hoitoon valmistavat apteekit

‹ Takaisin

  |  01.04.2015

Kipin kapin lääkäriin

Eräs farmaseutti sanoi kerran, että yllättävän usein apteekin asiakastilanne päättyy johonkin muuhun ratkaisuun kuin kauppaan.

Apteekissa tavoitteena ei koskaan ole myydä mahdollisimman paljon, vaan löytää asiakkaalle paras mahdollinen ratkaisu. Siksi jokainen apteekissa työskennellyt voisi luetella näitä kauppaan päättymättömiä tapauksia pilvin pimein.

Joku voisi sanoa, että hullujako siellä apteekissa ollaan. Pitää myydä kaikki, mitä asiakas suostuu ostamaan. Missä muualla asiakas käännytetään ovelta ilman ostoksia?

Apteekit ovat kuitenkin osa terveydenhuoltoa ja lääkkeet osa sairauden hoitoa. Asiakaskohtaamisen tavoitteena on asiakkaan paraneminen, oireiden lievittyminen, sairauden ennaltaehkäisy tai vaikkapa muun lääkehoidon tukeminen. Siksi apteekista voidaan ohjata itsehoitolääkettä hakemaan tullut asiakas lääkäriin tai suositella lääkkeiden sijaan muuta hoitoa.

Itsehoitolääkettä ostaessaan asiakas itse valitsee tuotteen ja itse päättää tavasta, jolla sitä käyttää. Ja on itse vastuussa käytön seurauksista. Jotta lääkkeen valinta ja hoito onnistuisivat, edellyttää se yleensä apteekissa asiakkaan tilanteen arvioimista, neuvontaa ja ohjausta.

Ja niitä neuvoja kannattaisi kuunnella.

Hyvä ja turvallinen itsehoitolääke väärään vaivaan voi olla jopa kohtalokas valinta. Jos asiakas luulee sydänoireitaan närästykseksi ja hoitaa vaivaansa närästyslääkkeellä, käy huonosti. Tai jos asiakas mainoksen innoittamana hakee kipuunsa tutun tulehduskipulääkkeen, joka yhdessä hänen käyttämänsä reseptilääkkeen kanssa aiheuttaa vakavan sisäisen verenvuodon, käy huonosti. Nämä molemmat esimerkit ovat elävästä elämästä. Apteekin asiantuntijan neuvot itsehoitolääkkeen valintatilanteessa ovat siis kullan arvoisia!

Katariina Kalsta
Proviisori, Apteekkariliitto