‹ Takaisin

Blogi  |  22.01.2020   |  Baba Lybeck   |  Iiris Heikka

Nainen, nosta punttia!

Isossa maanalaisessa luolassa on valoisaa ja raikasta. Rauta nousee ja hiki lentää. Käytävällä joku kiskoo painoilla lastattua rengasta, salin toisessa päässä toinen polkee kuntopyörää. Suurin osa porukasta ahertaa painojen kimpussa, jokainen omalla lavallaan.

Tunnelma on katossa, nauru raikaa. Ulkona vihmovasta rännästä ei ole tietoakaan.

Ennen maanantaiaamut olivat myrkkyä. Ikävä tunne on peräisin kouluajoiltani: olen pienestä pitäen ollut huono herääjä ja maanantaiaamut olivat pahimpia. Vaan eivät enää. Nykyään suuntaamme viikon alkajaisiksi koko perheen voimin yhdessä maanalaiseen luolaan nostamaan painoja.

Tajusin 50 vuotta täytettyäni, että viimeistään nyt on aika ruveta toden teolla rakentamaan säännöllisesti lihasvoimaa, sillä iän myötä lihakset rapistuvat. Kriittinen vaihe on 55–60-vuotiaana, jolloin lihasten surkastuminen kiihtyy. Naisilla tilanne on erityisen kriittinen. Vaihdevuosien aikana lihasten määrä kudosmassasta vähenee ja lihasten laatu heikkenee. Vastaavasti rasvan määrä kehossa kasvaa.

Luonnollista lihaskatoa voi kuitenkin tehokkaasti hidastaa tekemällä säännöllisesti kahdesta kolmeen lihasvoimaharjoitusta viikossa. Kun lihakset ovat kunnossa, tasapaino­kyky säilyy ja arkiaskareet sujuvat vaivattomammin. Lihasvoimaharjoittelu on turvallinen liikunnan muoto myös erittäin iäkkäille ihmiselle, jos sen tekee ammattitaitoisen ohjaajan kanssa.

Yli vuoden olen nyt opetellut tempaamaan ja työntämään, ja vaikka liikuntataustaa on monesta eri lajista, on painonnosto osoittautunut teknisesti haastavaksi lajiksi – ja juuri siksi niin koukuttavaksi.

Huokaisin helpotuksesta, kun huomasin että painojen suuruus on tässä lajissa sivuseikka.

Tärkeintä on oikean tekniikan oppiminen ja liikkuvuuden kehittäminen.

Painonnoston hyödyt näkyvät nopeasti. Ryhti paranee kuin itsestään, liikkuvuus lisääntyy ja kehosta löytyy aina vain uusia kummallisia lihaksia. Kyykkääminen karkottaa istumisesta syntyneet selkävaivat, ja painojen kanssa hyppääminen ennaltaehkäisee osteoporoosia.

Painonnoston kuningatarliike on tietenkin tempaus. Sen aikana keho käyttää yli 350:tä eri lihasta vain muutamassa sekunnissa, ja kuten ehkä ymmärrätte, niiden kurissa pitäminen ja opettaminen oikeille tavoille vaatii monta toistoa ja erehdystä ennen kuin liike alkaa sujua. Siksi painonnostoharjoitukset alkavat aina pelkkää keppiä heiluttamalla. Valmiiksi lajissa ei tule koskaan.

Suurella hämmästyksellä olen tarkkaillut kehoani ja huomannut sen kykenevän mitä erikoisempiin suorituksiin. Siitä saa kummasti puhtia alkavaan viikkoon.

Baba Lybeck on toimittaja, joka aloittaa viikkonsa voimaharjoittelulla.

Julkaistu Terveydeksi 4/2019