Tärkeä tiedote   |  05.07.2018  Verenpainelääkkeitä asetettu jakelukieltoon

‹ Takaisin

Blogi  |  10.11.2017

Valeapteekki jatkaa harhaanjohtamista

Suomen Apteekki -niminen yritys ei näytä piittaavan kuluttaja-asiamiehen kiellosta.

Kuluttaja-asiamies kielsi viime syksynä D-vitamiinin puhelinmyyntiä harjoittavaa, Suomen Apteekki -nimellä toimivaa valeapteekkia käyttämästä apteekki-sanaa harhaanjohtavasti kuluttajamarkkinoinnissaan.

Koska valeapteekki ei ottanut kieltoa vastaan, kuluttaja-asiamies vei asian markkinaoikeuteen viime keväänä ja vaati kieltoa tehostettavaksi 100 000 euron uhkasakolla.

Markkinaoikeuden valmistelussa kuluttaja-asiamies täsmensi kieltovaatimuksensa koskemaan vain puhelinmarkkinointia, jolloin valeapteekin taustalla oleva Suomen Apteekkiyhtiöt ilmoittikin suostuvansa kiellon noudattamiseen.

Tämän seurauksena kuluttaja-asiamies perui yhtiön markkinaoikeuteen viennin tämän viikon maanantaina (6.11.). Suomen Apteekin edustaja totesi jo samana päivänä Ilta-Sanomien haastattelussa, että ”aiomme jatkaa toimintaa täysin samalla tavalla”.

Suomen Apteekki ei siis näytä piittaavan kuluttaja-asiamiehen kiellosta. Jo tällä viikolla apteekeista on tullut viestiä, että harhaanjohtava puhelinmyynti jatkuu entiseen malliin – jopa apteekkien työntekijöille.

Apteekeilla ei ole mitään sitä vastaan, että muut yritykset kilpailevat niiden kanssa ravintolisien ja muiden yleisten kauppatavaroiden myynnissä, mutta on hämmentävää, että apteekki-sanan käyttö hyväksytään liiketoiminnassa, jolla ei ole mitään tekemistä oikean apteekin kanssa. Lääkelaissa määritellään, mitä apteekkitoiminta on, ja kuka sitä voi harjoittaa. Ja Fimea valvoo lääkelain noudattamista.

Entä jos joku perustaa puhelinmyyntiyrityksen Suomen Poliisi, joka kauppaa turvallisuuspalveluita? Tai Suomen Lääkärin, joka tarjoaa terveyttä edistäviä palveluita? Tai Suomen Lakimiehen, joka konsultoi oikeudellisissa asioissa.

Aivan samalla tavalla kuin apteekki, poliisi ja lääkäri ja lakimies ovat yleisnimiä, joita ei voi sanoina suojata. Eikö näidenkään harhaanjohtavaan käyttöön liiketoiminnassa viranomaiset puuttuisi kovemmalla kädellä?

Jos lainsäädännössä on porsaanreikiä, ne kannattaisi tukkia ennen kuin valeammattilaisen joukko kasvaa. Tai sitten vaan ryhtyä viranomaistoimiin, joilla kuluttajien harhaanjohtaminen oikeasti lopetetaan.

Harhaanjohtavasta tai muuten asiattomasta puhelinmarkkinoinnista voi kuluttaja-asiamiehelle tehdä sähköisen ilmoituksen tai ilmoituksen puhelimitse 029 553 6901.

Erkki Kostiainen
Kirjoittaja on proviisori ja Suomen Apteekkariliiton viestintäjohtaja