Tärkeä tiedote   |  25.09.2017  Lääkkeiden saatavuustilanne apteekeissa

‹ Takaisin

23.03.2017

Metformiinilääkitykseen liittyy B12-vajauksen vaara

Potilaiden B12-tasoja ja puutosoireita kannattaisi seurata

Diabeteksen hoidossa käytettävä metformiini voi haittavaikutuksena aiheuttaa B12-vitamiinin puutosta. Potilaiden B12-tasoja kannattaisikin seurata varsinkin, jos potilaalle ilmaantuu vajaukseen viittaavia oireita.

Tuoreen yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan metformiinilääkityksellä pitkään olevista noin 7 prosenttia kärsii B12-vitamiinin vajauksesta, mikä on noin kaksi kertaa enemmän kuin samanikäisillä, jotka eivät sairasta diabetesta eivätkä käytä metformiinia.

Yhdysvaltalaisten tulokset vahvistavat näyttöä pitkäaikaisen metformiinilääkityksen vaikutuksista potilaiden B12-vitamiinitasoihin. Metformiini vähentää B12-vitamiinin imeytymistä, tutkimuksista tiedetään.

Tutkijat suosittavat, että lääkärit seuraisivat metformiinia käyttävien potilaidensa B12-tasoja säännöllisesti, jotta mahdollisilta oireilta vältyttäisiin. Tässä tutkimuksessa seuranta oli suhteellisen vähäistä. Vajaus aiheuttaa mm. anemiaa, lihasheikkoutta sekä tunnon ja muistin häiriöitä, jotka pahimmillaan jäävät pysyviksi.

Tutkimus julkaistiin Journal of the American Geriatrics Society -lehdessä. Siihen osallistui 3 700 yli 50-vuotiasta tyypin 2 diabetesta sairastavaa, jotka olivat olleet metformiinilääkityksellä vähintään puoli vuotta. Heitä verrattiin 13 000 samanikäiseen terveeseen.

UUTISPALVELU DUODECIM