‹ Takaisin

31.05.2017

Suklaata säännöllisesti nauttivilla vähemmän eteisvärinää

Tumman suklaan lisäksi myös maitosuklaasta näyttäisi saavan terveyshyötyjä.

,

Joka viikko suklaata syövät näyttäisivät sairastuvan eteisvärinä-rytmihäiriöön muita epätodennäköisemmin, tanskalaistutkimus vihjaa.

Vaikutus ei ole kovin suuri, mutta eteisvärinän yleisyyden vuoksi vähäinenkin hyöty on tervetullut.

Suklaa ja varsinkin tumma suklaa on aiemminkin yhdistetty sydänhyötyihin, mutta eteisvärinää koskevia tutkimuksia on vain muutama ja nekin ovat päätyneet ristiriitaisiin tuloksiin.

Nyt julkaistut tulokset perustuvat 55 000 tanskalaisen 50–64-vuotiaan 14-vuotisiin seurantatietoihin. Seurannan aikana eteisvärinä todettiin 3 300 osallistujalla.

Kun tiedot suklaan syönnistä ja eteisvärinöistä yhdistettiin, tutkijat havaitsivat sairastumisriskin olevan noin viidenneksen pienempi osallistujilla, jotka söivät suklaata 1–6 kertaa viikossa. Vertailukohtana olivat suklaata harvemmin kuin kerran kuussa nauttivat.

Tutkimuksessa ei selvitetty tarkemmin, millaista suklaata osallistujat söivät, mutta valtaosa suklaasta oli todennäköisesti maitosuklaata.

Aiemmissa tutkimuksissa suklaan terveyshyödyt on liitetty lähinnä tummaan, paljon flavoinoideja sisältävään suklaaseen. Kauppojen tavallisissa suklaissa flavonoideja on yleensä vähänlaisesti, koska suuri osa niistä tuhoutuu, kun kaakaosta jalostetaan makeampaa.

Paljon energiaa sisältävä suklaa voi helposti myös kerryttää liikakiloja, mikä puolestaan altistaa sydänoireille ja monille muille sairauksille.

Tutkimus julkaistiin Heart-lehdessä.

Eteisvärinä on yleisin rytmihäiriöistä, ja sitä potee joka kymmenes yli 65-vuotias. Eteisvärinä suurentaa varsinkin aivoverenkiertohäiriöiden vaaraa ja aiheuttaa mm. sydämen tykytystä, hengenahdistusta ja väsymystä.

UUTISPALVELU DUODECIM